Μπορούν τελικά οι ενήλικες να μάθουν αγγλικά;
Άρθρο του Εκπαιδευτικού Ομίλου ΕΥΔΟΚΙΜΟΣ
Οι ενήλικες αποφασίζουν να μάθουν αγγλικά για να εκπληρώσουν τους δικούς τους προσωπικούς στόχους. Και αυτό είναι το στοιχείο που η εκμάθηση αγγλικών διαφέρει ανάμεσα στους ενήλικες και τα παιδιά. Ορισμένοι από τους λόγους που οι ενήλικες μαθαίνουν αγγλικά είναι είτε ακαδημαικοί, είτε επαγγελματικοί είτε προσωπικοί. Σε κάθε περίπτωση, όμως, πριν ξεκινήσουν τα μαθήματα αγγλικών, οι περισσότεροι από αυτούς αναρωτιούνται πόσο καλά μπορούν να μάθουν τα αγγλικά, πόσο εύκολα μπορούν να τα αφομοιώσουν και πόσο γρήγορα μπορούν να μιλήσουν αγγλικά ή να γράψουν στα αγγλικά. Στην σκέψη και μόνο αυτών πολλοί αποθαρρύνονται από την εκμάθηση των αγγλικών. Παρακάτω, λοιπόν, γίνεται μία προσπάθεια να απαντηθεί το ερώτημα: Μπορούν τελικά οιν ενήλικες να μάθουν αγγλικά;
Ένας βασικός λόγος που οι ενήλικοι το σκέφτονται αρκετά προτού ξεκινήσουν να μαθαίνουν αγγλικά είναι η ηλικία. Αλλά, ας το παραδεχθούμε. Η ηλικία είναι απλά αριθμοί. Αλλά επειδή κανείς δεν μπορεί να ελέγξει την ηλικία, οι ενήλικες οφείλουν ανα επικεντρωθούν στους μυριάδες άλλους παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση των αγγλικών. Για παράδειγμα, παράγοντες όπως το κίνητρο και η προσωπικότητα συμβάλλουν πολύ στην εκμάθηση των αγγλικών. Το ίδιο αντίκτυπο στην εκμάθηση των αγγλικών παίζουν και το μαθησιακό περιβάλλον και οι στρατηγικές μάθησης. Όλα αυτά τα στοιχεία μπορούν να συμβάλλουν στην μεγάλη επιτυχία στην εκμάθηση των αγγλικών.
Πολλές φορές τα παιδιά όταν μαθαίνουν αγγλικά και χρησιμοποιούν την αγγλική γλώσσα μπορεί να δίνουν την αίσθηση ότι χειρίζονται δεξιοτεχνικά τα αγγλικά. Αλλά αυτό συμβαίνει γιατί τα παιδιά μιλούν αγγλικά ή γράφουν στα αγγλικά χρησιμοποιώντας απλές δομές ή καθημερινές απλές φράσεις για να επικοινωνήσουν. Τα παιδιά σε αντίθεση με τους ενήλικες όταν μαθαίνουν αγγλικά δεν έχουν ακόμη την ανάγκη να μιλήσουν αγγλικά σε πιο σύνθετες συντακτικές δομές. Επομένως, ο έπαινος που συνοδεύει την εκμάθση αγγλικών από τα παιδιά δεν θα πρέπει να συγχέεται με την πρόοδο και τΙς ανάγκες που θέλει να καλύψει ένας ενήλικας. Οι ενήλικες, μάλιστα, εφόσουν αποφασίσουν να ξεκινήσουν μαθήματα αγγλικών, επειδή ακριβώς η εκμάθηση αγγλικών είναι μία καθόλα συνειδητή προσπάθεια, μπορούν να προσεγγίσουν γρηγορότερα το εγγενές επίπεδο.
Και αν τα παραπάνω δεν θεωρούνται ικανοποιητικά από τους ενήλικες για να ξεκινήσουν την εκμάθηση αγγλικών υπάρχει ένας σπουδαίος λόγος για να ξεκινήσουν να μαθαίνουν αγγλικά ή κάποια άλλη ξένη γλώσσα. Η εκμάθηση αγγλικών έχει πολλαπλά οφέλη στην υγεία. Η ενασχόληση με τα αγγλικά θα κρατήσει τον εγκέφαλό σας υγιή για τα επόμενα χρόνια. Τι σημαίνει μια μικρή ατέλεια στον προφορικό λόγο στα αγγλικά, όταν όλη η σαφήνεια της σκέψης και η χρήση των αγγλικών εγγυάται ότι ο εγκέφαλος θα παραμείνει αιχμηρός ως το γήρας;
Μαθαίνοτας αγγλικά φυσικά, επιτυγχάνεται και ένα άλλο σπουδαίο κομμάτι της ζωής. Τα αγγλικά είναι μία παγκόσμια γλώσσα και ως τέτοια ενισχύει σημαντικά την επικοινωνία. Οποιαδήποτε χώρα κι ανεπισκεφθεί κανείς, θα χρησιμοποιήσει τα αγγλικά για να επικοινωνήσει. Η επικοινωνία με άτομα που μιλούν αγγλικά, είτε είναι φυσικοί ομιλητές της αγγλικής γλώσσας είτε όχι, βοηθάει ώστε να υπάρχει άνεση στον λόγο. Εκτός αυτού, με τα αγγλικά ως γλώσσα επικοινωνίας ο κοινωνικός κύκλος επεκτείνεται. Έτσι, τόσο οι ίδιοι όσο και οι συνολιμητές σε μία συζήτηση που γίνεται στα αγγλικά θα απολαύσουν την συνομιλία.
Αυτές είναι μόνο κάποιοι από τους πιο προφανείς λόγους που η ηλικία δενμπαίζεικανένα ρόλο στηνεκμάθηση αγγλικών. Με τόσα πολλά διαθέσιμα μέσα γοια την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, δεν χρειάζεται να κυριαρχήσει ένας αστικός μύθος σχετικά με την ηλικία και την εκμάθηση αγγλικών.
Επομένως, όταν οι ενήλικοι υπερπηδήξουν το «εμπόδιο ηλικία» υπάρχουν πέντε βασικά πράγματα που πρέπει να ξέρει κανείς για την εκμάθηση αγγλικών σε ενήλικες.
Αρχικά, ένας γερασμένος εγκέφαλος μπορεί σαφώς να μάθει αγγλικά. Ενδεχομένως η διαδικασία μάθησης αγγλικών να μην είναι γρήγορη αλλά δεν παύει να είναι εφικτή. Σε ορισμένες, δε, περιπτώσεις η εκμάθηση αγγλικών μπορεί να αγγίξει και την τελειότητα σε συγκεκριμένα σημεία της αγγλικής γλώσσας γιατί οι ενήλικες μαθητές έχουν συγκεκριμένους στόχους όταν μαθαίνουν οποιαδήποτε γλώσσα, στην περίπτωση μας, τα αγγλικά. Ενώ είναι αλήθεια ότι τα παιδιά είναι σε θέση να φτάσουν σε υψηλότερη γλωσσική επάρκεια στα αγγλικά νωρίτερα από τους ενήλικες που μαθαίνουν αγγλικά επειδή ο εγκέφαλός τους είναι πιο ευέλικτος στην αφομοίωση νέων κανόνων, οι ενήλικες συνήθως προχωρούν στα αρχικά στάδια της εκμάθησης αγγλικών γρηγορότερα από τα παιδιά. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι ενήλικες συνήθως προσεγγίζουν την εκμάθηση αγγλικών με μια διαδικασία επίλυσης «προβλημάτων» , η οποία τους επιτρέπει να εντοπίζουν τους κανόνες και τα πρότυπα που κάνουν ευκολότερη την εκμάθηση των αγγλικών. Όχι μόνο οι ενήλικες μπορούν να κατανοήσουν τα πρώτα στάδια της εκμάθησης αγγλικών γρηγορότερα από τα παιδιά χάρη στη λογική τους προσέγγιση,αλλά σε πολλές περιπτώσεις έχει παρατηρηθεί ότι οι ενήλικες μαθητές αγγλικών υιοθετούν μία σωστή προσφορά, σχεδόν μιλάνε τα αγγλικά όπως οι γηγενείς ομιλητές των αγγλικών, συγκριτικά με άτομα ή παιδιά που ξεκίνησαν να μαθαίνουν αγγλικά σε μικρή ηλικία. Συμπερασμετικά, η ηλικία δεν παίζει μεγάλο ρόλο στην εκμάθηση αγγλικών αφού πολλοί στόχοι μπορούν να επιτευχθούν ακόμη και πιο σωστά και γρήγορα. Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθεί η περίπτωση των δίγλωσσων ατόμων. Όσοι δίγλωσσοι άνθρωποι αποφασίσουν να μάθουν αγγλικά ως Τρίτη γλώσσα τότε η εκμάθηση των αγγλικών γίνεται ακόμα πιο εύκολη υπόθεση. Αυτό συμβαίνει γιατί οι συγκεκριμένοι μπορούν να αναπτύξουν μεταγλωσικές γνώσεις, οι οποίες τους επιτρέπουν να αφομοιώσουν καλύτερα τόσο το λεξιλόγιο των αγγλικών όσο και τους γραμματικούς κανόνες στα αγγλικά.
Δεύτερον, οι ενήλικες έχουν πολύ περισσότερα κίνητρα να μάθουν αγγλικά. Όταν ένας ενήλικας μαθαίνει αγγλικά, τότε οι πιθανότητες λένε ότι γίνεται καθαρά Αν μαθαίνετε μια γλώσσα ως ενήλικας, οι πιθανότητες είναι ότι το κάνετε πιθανώς για προσωπικούς λόγους. Ίσως ένας λόγος που ξεκινάει ένας ενήλικας αγγλικά είναι για να βυθιστεί στον βρετανικό πολιτισμό για τις επόμενες διακοπές του, ή μαθαίνει αγγλικά ώστε να μπορεί να επικοινωνήσει με περισσότερους ανθρώπους ή τέλος μπορεί να μαθαίνει για επαγγελματικούς λόγους. Είτε έτσι είτε αλλιώς, ένα πράγμα δεν αλλάζει – ότι η εκμάθηση αγγλικών γίνεται καθαρά για εκείνους τους ίδιους παρά για οποιονδήποτε άλλον. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρχει κατά νου, αφού τα κίνητρα είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία της επιτυχίας της εκμάθησης αγγλικών. Η ύπαρξη κινήτρων είναι ο νούμερο ένα λόγος για την επιτυχία της εκμάθησης αγγλικών ενώ η έλλειψη κινήτρων είναι επίσης ο νούμερο ένα λόγος αποτυχίας. Οι ενήλικες μπορούν να αξιοποιήσουν αυτό το κίνητρο προς όφελός τους.
Τρίτον, ένα από τα πιο σημαντικά μέρη της εκμάθησης αγγλικών είναι η εκμάθηση όλου του νέου λεξιλογίου. Τούτου λεχθέντος, εδώ είναι μερικά ακόμη καλά νέα για τους ενήλικες μαθητές αγγλικών: η ηλικία δεν καθορίζει την ικανότητά εκμάθησης λεξιλογίου στα αγγλικά. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί ανάλογα με το χρόνο που αφιερώνει κανείς, το μαθησιακό περιβάλλον αλλά και του κατάλληλου υλικού στα αγγλικά. Χάρη στο κίνητρό, στην ικανότητά να ελέγξουμε το περιβάλλον μάθησης και τις ικανότητες μάθησης, μπορεί ο ενήλικας να χρησιμοποιήσει τις γνώσεις και την εμπειρία του ώστε να μάθει ταχύτερα το λεξιλόγιο στα αγγλικά. Η προσήλωση στην εκμάθηση των περισσότερων πρακτικών και καθημερινών λέξεων στα αγγλικά, στην αναγνώριση χρήσιμων μοτίβων στα αγγλικά, στην αξιοποίηση των γνώσεων στα αγγλικά, στην ανάπτυξη μνημονικών τεχνικών, στη διατήρηση ενός χρήσιμου λεξιλογίου μέσα από σημειώσεις και στη μεγιστοποίηση του χρόνου και των κινήτρων ενισχύει την εκμάθηση αγγλικών.
Τέταρτον, οι ενήλικες έχουν μεγαλύτερο έλεγχο στο μαθησιακό τους περιβάλλον. Αυτό, με πιο απλά λόγια σημαίνει ότι οι ενήλικες μαθητές αγγλικών μπορούν να πειραματιστούν και έτσι να ανακαλύψουν τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν καλύτερα τα αγγλικά και έτσι να επωφεληθούν στην εκμάθηση αγγλικών. Πιο συγκεκριμένα, οι ενήλικες μαθητές αγγλικών δεν χρειάζεται να βασιστούν σε τρίτους για να τους πουν τι να κάνουν ακριβώς αναφορικά με την εκμάθηση αγγλικών. Το κατάλληλο περιβάλλον για την εκμάθηση αγγλικών χρειάζεται δοκιμές. Μπορεί ένας ενήλικας να μάθει αγγλικά μέσα σε τάξη ή στο σπίτι με τη χρήση υπολογιστή ή ακόμα ακόμα με τη βοήθεια καθηγητή στο σπίτι που θα τον καθοδηγεί βήμα βήμα στην σωστή εκμάθηση αγγλικών. Όμως, οι ενήλικες δυστυχώς, έχουν να αντιμετωπίσουν έναν αστάθμιστο παράγοντα όταν μαθαίνουν αγγλικά: την καθημερινότητα. Αυτό μπορεί να αποτελέσει τροχοπέδη στην εκμάθηση αγγλικών γιατί μπορεί πολύ εύκολα να παρασυρθούν με άλλες υποχρεώσεις της καθημερινής ζωής και τα αγγλικά να περάσουν σε δεύτερη μοίρα.
Τέλος, το πέμπτο στοιχείο είναι ότι όσο περισσότερο μαθαίνει κανείς αγγλικά, τόσο πιο περισσότερο εύκολη γίνεται η διαδικασία εκμάθησης αγγλικών. Ένας από τους λόγους για τους οποίους οι ενήλικες υποτίθεται ότι μαθαίνουν αγγλικά λιγότερο από τα παιδιά είναι απλώς και μόνο επειδή δεν εξασκούνται ή δεν έχουν την επαφή με τα αγγλικά όπως τα παιδιά. Κάθε φορά που μαθαίνουμε κάτι καινούργιο, ο εγκέφαλός μας δημιουργεί μια νέα συνάφεια ή σύνδεση. Αυτό αυξάνει την πλαστικότητα του εγκεφάλου μας και είναι ένα από τα πολλά οφέλη της εκμάθησης γλωσσών και αυτό βοηθάει πολύ και τους ενήλικες μαθητές να μάθουν αγγλικά. Αυτό διευκολύνει να διατηρήσουν τις δεξιότητες που έχουν μάθει, να τις βελτιώσουν και να συνεχίσουν να μαθαίνουν αγγλικά και άλλα νέα πράγματα. Αυτός, μάλιστα, είναι ο λόγος για τον οποίο είναι πιο εύκολο να μάθει κανείς ξανά παλιές δεξιότητες γρηγορότερα από ό, τι να μάθει νέες δεξιότητες.
Η αλήθεια είναι ότι όσο περισσότερο μαθαίνουμε, τόσο περισσότερο συνηθίζει το μυαλό μας και η μάθηση γίνεται ευκολότερη και ωςεκ τούτου βλέπουμε τα αποτελέσματα της προσπάθειας συντομότερα.